De kracht van Pasen

Om over na te denken

De kracht van Pasen

Wat betekent Pasen voor jou? Hoe je Pasen viert, heeft misschien wel een indicatie van jouw waardering richting de Here Jezus. Deze "Goede Week" is gevuld met krachtige beelden van het christelijke leven: Jezus gaf ons op donderdagavond een verbondsmaaltijd (het avondmaal) - dezelfde avond dat hij werd verraden. Hij werd vrijdag gemarteld en gedood - een plaatsvervangende dood die de prijs betaalde voor de zonden van de mensheid. Zaterdag daalde hij af naar de diepten van de hel. En natuurlijk werd hij op zondag met kracht opgewekt en ontving hij de bekroning van de hemelse Vader.

We kunnen (en moeten) zijn dood herdenken en vieren. Zijn dood aan het kruis is uniek vanwege wie Hij is - de zondeloze volmaakte Zoon van God: het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt. Niemand anders kon bereiken wat Jezus aan het kruis had bereikt, omdat Zijn volmaakte offer kwam op grond van Zijn identiteit als God die naar de aarde kwam. Zijn offer was voor de zonde van alle mensen, altijd en overal. Zijn dood was uniek. één keer. Voor iedereen.

Als we ons concentreren op de plaatsvervangende dood van Jezus met uitsluiting van zijn leven en onderwijs, beperken we zijn bediening tot een goddelijke reddingsmissie - een reddingsmissie die voor ons pas effectief wordt als we sterven. Veel christenen begrijpen dat ze geen hoop op de hemel hebben, afgezien van de prijs die Jezus namens hen betaalde. Maar afgezien van dankbaarheid voor zijn goedheid is er weinig verband tussen wat Jezus toen deed en hoe we vandaag kunnen leven. Onze waardering voor wat hij deed, stelt ons niet in staat zijn leringen te vervullen. Onze dankbaarheid voor zijn lijden maakt niet de wijsheid, het inzicht of de kracht vrij voor ieder van ons om te leven als een nieuwe schepping, een nieuw soort persoon.

Hier is een van de geheimen van de opstanding: op die eerste paaszondag opende Jezus niet alleen het graf, hij opende nieuwe mogelijkheden voor iedereen die hem zou volgen. De opstanding was niet alleen een bovennatuurlijke gebeurtenis voor Jezus, het opende ook de bronnen van de hemel voor iedereen die hem zou volgen. Jezus opende de poorten van de hemel. Stel je voor hoe hij uit het tuingraf tevoorschijn komt: er kwam die dag iets nieuws naar voren - de kracht van het opstandingsleven dat werkzaam is in een mens. Het opstandingsleven stroomde die dag in Jezus, maar de Schrift onthult dat het nu ook voor ons beschikbaar is: “Als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in jou leeft, zal hij die Christus uit de dood heeft opgewekt ook leven geven. aan uw sterfelijke lichamen door zijn Geest, die in u leeft. " (Romeins 8:11) Dit vers gaat niet over opgewekt worden nadat we sterven, het gaat over de kracht van de opstanding werkt nu in ons. Jezus was niet alleen ons model tijdens het aardse leven, hij is ook een model van een nieuwe schepping die zelfs nu in ons werkzaam is: de aard en kracht van de opstanding wonen in elk nieuw kind van God. Dit is niet zomaar een formaliteit. De baarmoeder van de hemel is geopend door Jezus, en elke gelovige heeft het potentieel om de hemel op aarde te brengen. Degenen die van boven zijn geboren, ontvangen hier en nu het DNA van de hemel in hen. Eerst Jezus, dan wij. Niet alleen bij de opstanding uit de dood, maar ook bij de bediening.

Ons vermogen om Jezus als de eerstgeborene van velen te zien, is meer dan alleen een bijbelstudieles. Als we hem eenmaal in dit licht zien, krijgt onze rol als kinderen van God een nieuwe betekenis, nieuwe mogelijkheden en nieuwe verantwoordelijkheden. Hij opende voor ons de weg om zijn Koninkrijksmissie voort te zetten. De bronnen van de hemel stroomden in ons. Jezus vertrouwde op de Heilige Geest om in gehoorzaamheid te wandelen, en hij stuurde de Heilige Geest om ons te helpen hetzelfde te doen. Hij vertrouwde op de Heilige Geest om krachtige werken te doen die zijn boodschap bevestigden, en hij stuurde de Heilige Geest om hetzelfde voor ons te doen.

Jezus kwam inderdaad om ons van onze zonden te redden; hij kwam ook om ons in staat te stellen een goddelijk leven te leiden dat in wezen op zijn leven kan lijken. Die bekrachtiging barstte op Paaszondag uit het graf. Zijn mandaat om de naties tot discipelen te maken is niet mogelijk zonder de kracht van de opstanding. Het boek Handelingen onthult wat er gebeurt als studenten van Jezus opereren in de kracht van de opstanding.

We moeten tijdens deze Goede Week verstandig kiezen. Vieren we de opoffering los van de bekrachtiging? Vieren we de geschiedenis zonder de gave te ontvangen van de zelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt? Het open graf is een poort waardoor de hemel de aarde binnen stroomt - niet alleen op die eerste paaszondag, maar elke dag.

(Ik heb een groot deel van deze site vertaald, mocht je het zelf willen lezen)