Geest, ziel en Lichaam

Om over na te denken

Geest, ziel en Lichaam

In het christendom gebruiken we veel woorden zonder altijd te weten wat ze betekenen. We zeggen bijvoorbeeld dingen als "mijn ziel werd gered" of "ik voel het in mijn geest" ... maar stop je ooit echt om na te denken, wat is mijn ziel? Wat is mijn geest? Wat is het verschil? Is er een verschil? Het is grappig om na te denken over hoe mensen iets in 'hun geest' kunnen voelen wanneer ze misschien niet eens kunnen definiëren wat hun geest is.

Wanneer je de Schriften doorleest, zul je passages vinden zoals Hebreeën 4:12 die zegt: "Want het woord van God is levend en effectief en scherper dan elk tweesnijdend zwaard, doordringend tot de scheiding van ziel en geest, gewrichten en merg. Het is in staat om de ideeën en gedachten van het hart te beoordelen. "

Er is vaak een duidelijk onderscheid tussen de woorden "ziel" en "geest". In tegenstelling tot veel theologen en commentatoren, ben ik het niet eens met het idee dat ze zeggen dat de woorden afgewisseld gebruikt worden, maar hetzelfde betekenen.

Het woord "geest" is het Griekse woord "pneuma" wat adem, lucht, wind betekent ... het verwijst nooit naar een gedepersonaliseerde kracht.

Het woord "ziel" is het Griekse "psuche", dat is de zetel van genegenheid, wil, emoties ...

Het woord "lichaam" is Grieks "soma" dat verwijst naar iets dat een schaduw werpt. Het kan worden gebruikt om een ​​aantal planeten, dieren, enz.

Ik zie de mens als een drie-eenheid - gemaakt naar Gods beeld; uniek voor de hele schepping, in die zin dat geen enkel schepsel een drie-enige aard deelt.De beste manier om uit te leggen hoe ze werken is als volgt:

je BENT GEEST, je HEBT EEN ZIEL en je LEEFT in een LICHAAM.

De GEEST is wat je bent. Het is jouw essentie. Er is een spirituele realiteit en de manier waarop je je kunt verhouden tot de spirituele realiteit is door je geest. Je bent een GEEST.

De ZIEL is hoe je bent. Het zijn jouw gedachten, wil en emoties. Je hebt een ZIEL.

Het LICHAAM is het vat dat reageert op de ziel. Net zoals er een spirituele realiteit is, is er ook een fysieke realiteit, en de manier waarop je je kunt verhouden tot de fysieke realiteit is door je lichaam. Je leeft in een LICHAAM.

Wanneer je wordt geboren, word je geestelijk dood geboren "en je was dood in je overtredingen en zonden" Efeziërs 2: 1, en daarom waren je ziel en vlees van nature verdorven ("ook wij allen leefden allemaal onder hen in onze vleselijke verlangens, het uitvoeren van de neigingen van ons vlees en onze gedachten, en we waren van nature kinderen onder toorn terwijl de anderen ook waren "Efeziërs 2: 3

Wanneer je je bekeert en je geloof in Christus stelt, word je geestelijk levend gemaakt. Je ziel en lichaam zijn echter nog steeds aangetast door de dode geest en moeten daarom worden vernieuwd door de Nieuwe (levend) Geest. Je ziel en lichaam bevinden zich in een staat van vernieuwing, die voltooid zal worden bij onze verheerlijking.

Ik geloof dat Scoffield correct commentaar levert op 1 Thessalonicenzen 5:23"Nu moge de God van de vrede Zelf u volledig heiligen. En moge uw geest, ziel en lichaam gezond en onberispelijk gehouden worden voor de komst van onze Heer Jezus Christus. "

De mens als een drie-eenheid. Dat de menselijke ziel en geest niet identiek zijn, wordt bewezen door de feiten dat ze deelbaar zijn, (Hebr. 4: 12), en dat ziel en geest scherp onderscheiden worden in de begrafenis en opstanding van het lichaam. Het wordt gezaaid door een natuurlijk lichaam (Grieks, "soma psuchikon" dat "ziellichaam" betekent), het is een geestelijk lichaam opgewekt (Grieks, "soma pneumatikon" wat "geest-lichaam" betekent). (1Co_15: 44).

Om te beweren dat er geen verschil is tussen ziel en geest is om te beweren dat er geen verschil is tussen het sterfelijke lichaam en het opstandingslichaam. In de Schrift kan het onderscheid tussen geest en ziel worden opgespoord. Kort gezegd, dat onderscheid is dat de geest dat deel van de mens is dat zijn geest "kent" (1Co_2: 11); de ziel is de zetel van de aandoeningen, verlangens, en dus van de emoties, en van de actieve wil, het zelf. "Mijn ziel is zeer bedroefd" (Mat 26: 38).

Zie ook; (Mat_11: 29); (Joh_12: 27).

Het woord getranslitereerde "ziel" in het Oude Testament (Hebreeuws, "nephesh") is het exacte equivalent van het Nieuwe Testament voor ziel (Grieks, "psuchē"), en het gebruik van "ziel" in het Oude Testament is identiek met het gebruik van dat woord in het Nieuwe Testament (zie bijvoorbeeld); (Deu_6: 5); (Deu_14: 26); (1Sa_18: 1); (1Sa_20: 4); (1Sa_20: 17); (Job_7: 11); (Job_7: 15); (Job_14: 22); (Psa_42: 6); (Psa_84: 2).

Het Nieuwtestamentische woord voor geest (Grieks, "pneuma") zoals het Oude Testament (Hebreeuws, "roeach"), wordt vertaald met "lucht", "adem", "wind", maar overwegend "geest", hetzij van God ( bijvoorbeeld); (Gen_1: 2); (Mat. 3: 16) of van de mens; (Gen_41: 8); (1Co_5: 5).

Omdat de mens 'geest' is, is hij in staat tot Godsbewustzijn en communicatie met God; (Job_32: 8); (Psa_18: 28); (Pro_20: 27); omdat hij "ziel" is, heeft hij zelfbewustzijn; (Psa_13: 2); (Psa_42: 5); (Psa_42: 6); (Psa_42: 11); en omdat hij "lichaam" is, heeft hij, door zijn zintuigen, het wereldbewustzijn.

(ik heb het artikel niet zelf geschreven, alleen vertaalt, omdat ik de inhoud zo enorm belangrijk vindt voor ons als christenen) de oorsprong van deze tekst is van Sean Tambaghan.

Ik zelf ben ik hier ook veel mee bezig en daarom heb ik een overzicht gemaakt van hoe de bijbel hier over praat.Spirit, Soul, body, scripture base.